KRIG!!

KALABALIK säger jag bara!
Vilken dag det har vart i Istanbul, mycket ska man då vara med om..
För att inte tala om vår nya klass på fjorton elever, samt våran nya lärare som inte pratar engelska...
Andra kursen på Dilmer kommer då sannerligen bli en utmaning! Men jag är förväntansfull, nu kör vi!

Redan när jag var på väg till skolan så märkte jag att det var något på gång i Taksim, då det var ett stort pådrag med säkerhet runt omkring ett tjugotal diplomat-liknande bilar.
10 minuter innan sista rasten i skolan så märker vi att det är oroligheter utanför då det hörs massor av skrik och rop ut på gatan, demonstration som vanligt tänker vi.. Tjena!

På rasten möttes vi att ett enormt tåg av människor som vrålade, kastade stenar, välte allt som kom i deras väg och var allmänt galna.
Självklart stod jag där någonstans med stora ögon och slapp käft..
Helt vad det är så ser jag folkhavet vända och rusa emot mig! HJÄÄÄÄLP!!!!
Jag börjar också springa, och plötsligt så kommer det mängder med små tårgas-bomber flygande som fyller gatan med hitlergas!
Hostan och tårarna var ett faktum och alla elever skyndade fort in i skolan för att ta skydd mot gasen..
Jaha, en vanlig skoldag i Istanbul.. Eeh? Haha.

Efter skolan så var gatorna halvt öde och förstörelsen var rätt kraftig..
Jag har aldrig gått på Istiklal dagtid då affärerna och caféerna är stängda, med personalen stående innanför och gluttar ut.
Antalet poliser som intagit gatan med gasmasker och tunga vapen var också rätt imponerande.
Malin var hemma idag, så jag knatade på där helt ensam och paparazzi som jag är så kunde jag inte stå emot att ta kort på allt jag såg!
Jag kan erkänna att det var lite läskigt att gå där själv, i och med att stämningen var så orolig som den var.
Det kändes som ett krigshärjat Bagdad med ett dussin helikoptrar som cirkulerade non stop ovanför området och blod på gatan..
Det fanns inte en enda bank som inte hade krossade fönster, tro mig.

Utdrag ur nyheterna;

"Turkisk polis sköt tårgas och använde vattenkanoner för att skingra det tusentals människor som demonstrerade.
Demonstrationerna som arrangerats av fackorganisationer protesterade mot Internationella Valutafonden IMF och Världsbanken som håller sitt årsmöte i staden.
Demonstranterna kastade brandfacklor i närheten av mötesplatsen och söndrade fönster.
Turkiet förhandlar som bäst om ett nytt lån med IMF, vilket har förargat många unga turkar.
"Long live freedom. IMF get out of our city!
"

Kolla in bilderna tagna från en nyhets-site nedan..
Förstå att detta inträffade precis där jag bor samt går i skolan!!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

namn,


mail, (publiceras ej)

blogg,

kommentar,

Trackback