Dilmer!

Sådär ja.. Första skoldagen finito! Och det var sjukt mycket bättre än väntat måste jag säga.
Jag hade på ett sätt hoppats på att det inte var några svenskar i min klass, så att man på något sätt skulle bli tvingad att prata turkiska. Förvisso så hade det väl då blivit engelska, men ändå. Och på ett sätt så hade det vart en slags trygghet att ha någon lands(kvinnna)man i klassen.
När jag kommer till klassrummet så är dom två första klasskamraterna blonda. Går fram och ska presentera mig, och vart är dom ifrån? Malmö och Karlstad! Det kändes faktiskt underbart om jag ska vara helt ärlig..
En äldre man, en äldre kvinna samt två tjejer i våran ålder dyker upp.
Vi är sju personer i klassen, tre tysktalande och fyra svensktalande! SKRÄLL! Samtliga fyra är blonda..
Hello my name is Inga and I am from Sweden!

Våran lärarinna är relativt ung och har verkligen en sprudlande personlighet, jag fattade tycke för henne på henne gång. Pluggandet börjades med detsamma, och det är nästan enbart muntliga övningar vilket jag var nervös för innan, men våran klass är verkligen avslappnad så det är inga som helst problem.

Några av oss har lite förkunskaper och några är totalt nybörjare. Jag hade trott att jag var den som skulle prata minst turkiska av alla, men det visade sig vara tvärtom.. Hur som helst så ska man inte ropa hej förrän man är över bron, så om säkert en vecka kommer jag vara lika lost som alla andra.

Det var mycket grammatik som Louise hade förvarnat mig för, men det känns som om jag förstår hur allt hänger ihop ändå. Självklart är det inget jag kan utantill utan det krävs nog sjukt mycket ältande för att det ska fastna.
Dom har så många olika regler i den turkiska grammatiken så det krävs alltid att man tänker efter hur ordet stavas för att man ska kunna uttala det rätt och i rätt form. Vi gick igenom väldigt mycket idag under fyra timmar så man kan verkligen kalla det intensivkurs. Men och andra sidan så lär man sig inte ett språk flytande på två månader, men man kommer förhoppningsvis en bra bit på vägen :)





Kommentarer
Ela

De e ju as skönt ju då kanske det går lättare att plugga om ni kan diskutera på svenska också!

Roligt klassrum =)

Du MÅSTE ju bara skriva ner lite ord/meningar du lär dig under dagarna så vi hänger med i svängarna =)



Nu börjar hösten komma hemma! Idag va det relativt varmt men det känns verkligen som höst ;(



Urs!



Glöm inte och njut lite iallafall ;)

2009-09-01, 21:56:04

Kommentera inlägget här:

namn,


mail, (publiceras ej)

blogg,

kommentar,

Trackback