cok zor!

Läxorna avklarade för idag.. All respekt till vår lärare Meltem, hon är verkligen kanon. Men hon börjar likna Hitler nu och ge oss mer och mer läxor.. Det vore bra om man kunde hinna öva lite på det man lärde sig föregående vecka också, för allt vi har lärt oss har definitivt inte gått in och fastnat ännu.

Den turkiska grammatiken är helt sannslös. Regler, undantag, mjuka vokaler, runda vokaler, konsonanter och jag vet inte vad.. För att välja ett lätt ord, gel vilket betyder kom.

Gelmek är grundformen vilket betyder "att komma". Att det avslutas på mek beror på att den sista vokalen (och enda i just det här ordet) är ett e (i, ü, ö ingår i just den här regeln). Hade det vart a, ı, o eller u så hade det blivit mak.
Jag kommer blir geliyorum. gel - i - yor - um (i för att sista vokalen är ett e, yor vilket det alltid ska vara om det handlar om personer, och um eftersom det är jag form).
Är det du form så blir det geliyoursun, samma regler fast man lägger till sun istället för um eftersom det är du form.
O står för han eller hon, och avslutet sker då redan vid yor. Alltså geliyor.
Biz betyder 'oss' och där blir alltid avslutningen uz. Geliyouruz.
Siz är 'ni', då lyder ordet geliyoursunuz, och onlar är dom och då säger man geliyorlar.

Detta var alltså en liten lektion i hur ett ord kan vara uppbyggt. Och utan att vara sådan, men detta är ett väldigt enkelt ord..
Det finns även 456 undantag och regler, som till exempel att ibland ska man ta bort a och e om dessa är sista bokstaven och gå rakt på vokal harmonin istället, som till exempel dinlemek vilket betyder att lyssna.
Då ska man helt plötsligt ta bort e, så det blir dinliyorum. Alltså dinle - i - yorum.
Och alla dessa sjuka mängder med regler och undantag ska man hålla reda på.. Jag börjar tveka på om jag någonsin kommer lära mig detta språk, haha..

Nu är det midnatt och jag borde inte alls sitta vaken. God natt alla!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

namn,


mail, (publiceras ej)

blogg,

kommentar,

Trackback