Kulaklarıma müzik gibi geldi..

Det absolut bästa jag vet, som verkligen får mig glad är när jag hittar en ny artist med bra låtar!
Detta inträffar lite då och då i och med att jag ständigt utforskar denna turkiska musikkulturen..

Nu tack vare den omtalade bloggen så har jag hittat en artist som jag verkligen går ner på knä för.
Turkisk musik går inte att jämföra med någon annan musik, deras låttexter är ofta otroligt tunga och känsloladdade.
Meningar och ord som inte ens går att översätta så att det låter rättvist på svenska eller engelska..
Jag förstår absolut inte ens hälften, men av det jag kan tyda så blir man verkligen speechless emellanåt..

Ta till exempel denna otroligt kända låt, Murat Kekilli - Bu Akşam Ölürüm.
Låtens titel betyder 'jag ska dö ikväll', och då denna låt kom ut så tog en flertal personer i Turkiet livet av sig.
Hysterin som skedde gjorde att Murat drog sig undan och vart förmodligen inte alls sugen på att ge ut mer låtar, då denna, vad jag har förstått var den första han vart känd för.

Musik är väldigt stort för turkarna, och jag är ju lite som en av dom så likaså jag brinner för musik och spenderar inte mycket tid utan musik i öronen. :)

Murat Göğebakan - Bebeğim




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

namn,


mail, (publiceras ej)

blogg,

kommentar,

Trackback