Jag och min ADHD.

Jag kom på något jag vill ta upp.
- ADHD!

Jag fick min diagnos för cirka fem år sedan om jag inte minns helt fel, har inte mina papper tillgängliga här.
Nu för tiden tänker jag inte så mycket på det, det har blivit till en vanesak men något som precis slog mig är att man förknippar bara ADHD'n med något negativt och har totalt glömt bort att det faktiskt finns en del positiva egenskaper som vi ADHD freaks också besitter.. :)

Anledningen till att jag började googla just nu är jobbrelaterat.
Jag ville bevisa att musik har en påvisad positiv effekt för koncentrationen, och att det är betydligt lättare för vissa att behålla fokusen längre med musik i öronen.
Jag kan självfallet bara tala för mig själv, men jag har mycket lättare för att bli distraherad och okoncentrerad utan musik i öronen och det gäller även när jag tex sitter på tåget och läser min bok, det händer ofta att jag får läsa om hela sidor.

Dom fyra huvudsymptomen på ADHD är koncentrationssvårigheter, dålig impulskontroll, hyperaktivitet och glömska.
Man behöver inte lida av alla dessa för att få diagnosen men jag gör dessvärre det.
Sen har förvisso alla sympton blivit bättre med tiden men jag känner fortfarande av dom med jämna mellanrum och det kan nog min omgivning vittna om.

Som jag tidigare nämnde finns det även en del positiva egenskaper och enligt web4health är det dom följande;
kreativitet, charmerande personlighet, varmhjärtad, bra människokännedom, sinne för humor, snabb att förstå det viktiga, flexibilitet, intuitiv, känslig för den närmaste omgivningen, entusiastisk, passionerad, glömmer bort sina misstag, försöker göra bättre ifrån sig nästa gång samt villig att ta risker..

Och sedan vad jag har fått för släng av dessa kvalitéer kan väl inte direkt jag svara på, men förhoppningsvis är jag berikad med några av dom.. :)

Medicinen som var aktuell var Concerta men eftersom den innehåller narkotikaklassade ämnen sa mina läkare stopp, och detta på grund av att jag har haft ett drogmissbruk för många år sedan (en annan lååång historia som kommer bli publicerad vid ett annat tillfälle).
Då ville dom först att jag skulle gå ytterliggare en utredning för att få medicinen, som skulle ta rätt lång tid men jag hoppade av efter inte så värst många besök, jag hade varken ork eller lust att flänga runt på möten och sjukhus.
Kändes som om jag var klar med det där, och jag kan väl inte direkt påstå att jag heller ångrat det eftersom jag anser att jag fungerar bra utan medicin.




Kommentarer
Elisabet

Bra skrivet och även om jag inte känner dig så väl så vet jag dock att du besitter många av de positiva egenskaperna!!!

Monika

Dina sista ord där du börjar och slutar abrubt med Hey är nog ganska typiskt för en ADHD person. Kunde bara skratta åt det. Vem vet, man kanske har det själv..... Har en kusin som har det och han har en kraftig sådan. Det har dessutom mynnat ut i epilepsi. Om det beror på ADHD eller ej har jag ingen aning om. Klockan är inte ens sju på morgonen men jag har hunnit med ett dopp i havet samt en dusch på det!



Kramar till dig!

2010-07-27, 05:50:06
Lina

Din personlighet besitter absolut en hel del av de positiva aspekterna med adhd. Känns som du lyckas att vända den mesta av din överflödsenergi till positiv energi. Du kommer att bli grymt framgångsrik i livet, det blir folk ofta som har någon avvikande "störning" :)

2010-07-27, 15:36:39 http://enlangblondin.blogspot.com/
Angelica

I hear ya.. Ar sjalv diagnoserad . :)



Och jo tack for grattulationen:) kram

2010-07-27, 23:46:19 http://angielovely.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

namn,


mail, (publiceras ej)

blogg,

kommentar,

Trackback