En liten del av min åsikt gällande islam.

Egentligen borde jag vara i sängs nu, men jag är så upprörd att sova inte kommer på fråga.
Jag har precis tittat på två filmer, varav den sista var The stoning of Soraya M..
Känslan jag hade i kroppen under samt nu efter filmen är obeskrivlig.
Jag känner en blandning av illamående, sorg, frustration och hat.

Jag är inte 110%'igt påläst om religion i helhet så jag tänker inte fördjupa mig så hårt, men hur i helvette kan man vara stolt över en religion som tillåter detta?
Det går inte att förneka att stening enbart förekommer i muslimska länder.
Det går inte heller att blunda för att kvinnan är helt ofattbart underlägsen mannen i islam, och att han har rätten, för att bara nämna en av ett dussin sinnessjuka seder, att gifta sig med mer än en kvinna.
Hon då, har hon också denna rättighet?
Självklart inte, hon är ju kvinna..

Jag sitter inte och förespråkar Kristendomen, för den har också sina fallgropar men inte i närheten så många som islam, och även om dom står nedskrivna i Bibeln så praktiseras dom inte i den utsträckningen..
Det är en allmänn kännedom att en stor del kvinnor i islam är förtrycka, inget snack.

- Om att täcka ansiktet.


- Be om lov för att lämna hemmet.


- Kvinnan bör/får ej sitta med make och hans gäster/vänner.


- Slavinna till maken.


Fråga: Är det tillåtet för hustrun att begära skilsmässa från maken om han planerar att gifta sig med en andra hustru?
Svar: Nej, det är inte tillåtet. Hon måste vara nöjd med det och underkasta sig Allâhs dom. Det är föreskrivet med månggifte. Det är otro (Kufr) att tvivla huruvida det är tillåtet eller inte. Den som gör det beljuger Allâh och Allâhs Sharî´ah.
Den här kvinnan är alltså ålagd att vara nöjd och underkasta sig Allâhs dom utan att hata handlingen och känna vrede.


Surah 2:228
Hustrun har, som sig bör, rättigheter mot mannen motsvarande dem han har mot henne; hans rätt ligger dock ett steg framför hennes.

Surah 2:282

Och tag två av era män till vittnen; finns inte två män till hands, tag då en man och två kvinnor bland dem ni godkänner som vittnen.

Surah 4:3

Om ni är rädda att inte kunna behandla de faderlösa med rättvisa, tag då andra kvinnor som är tillåtna för er till hustrur - två eller tre eller fyra; men begränsa er till en enda om ni inte tror er om att kunna behandla dem alla lika - eller vänd er till någon av dem som ni rättmätigt besitter. Detta gör det lättare för er att undvika partiskhet.

Surah 4:34

Upplever ni uppror från kvinnornas sida, ska ni först tala till dem, sedan (får ni använda negativa uppmuntringar som att) överge dem i sängen, sedan får ni (som sista alternativ) slå dem.

Personligen tror jag på en älskande Gud, inte en dömande, men alla är vi olika..



Kommentarer
Lina

Ett mycket intressant ämne som jag skulle vilja veta mer om.

Men man får ju inte glömma att långt i från alla muslimer efterlever det du skriver om. Jag känner ett par ytterst vanliga muslimer som dricker, kanske inte äter gris och som som är vanliga moderna män.



Jag skulle även vilja ta reda på mer om jämställdhet i andra kulturer. För min erfarenhet säger mig att man inte behöver vara muslim för att tycka att kvinnan och mannen har olika rättigheter. Mycket sitter i ett kulturellt ryggradstänk.

2010-08-01, 17:41:12 http://enlangblondin.blogspot.com/
Anonym

Modigt av dig att skriva om detta! Tycker alltid det ska va sånt j-a "hysh hysh" om det annars. Har oxå sett filmen och mådde vidrigt dåligt efteråt...



Kram, Hanna

2010-08-10, 15:25:53
Miki

Jag vet Lina, och jag drar inte heller alla över en och samma kant. Majoriteten av dom muslimerna jag har träffat är fantastiska människor.

Men och andra sidan får man inte heller glömma att det förekommer enbart i den muslimska kulturen..

Att kvinnan är i underläge existerar överallt tyvärr, även i bibeln finns det också texter som är snarlika det som står i koranen.

Så onödigt för alla vet ju innerst inne att det är kvinnan som har det sista ordet ;)



Tack Hanna för din feedback, jag tycker också det här ämnet är intressant och önskar att man kunde vara lite mer frispråkig och öppen för diskussion angående det.

2010-08-15, 22:03:28 http://mikissurroundings.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

namn,


mail, (publiceras ej)

blogg,

kommentar,

Trackback