Halleluljah!

Jag tycker det är enormt intressant att läsa om sekter, och skulle tycka det vore riktigt intressant att besöka ett sektmöte någon gång för att se vad det handlar om.
Och nej, jag har inga funderingar eller planeringar på att ansluta mig till någon rörelse eller sällskap som har ett skevt synsätt på hur man bör leva sitt liv för att vara ren/en bra människa/komma till paradiset what so ever.

Men jag tycker det verkar intressant ändå att bara få se efter vad det handlar om.
Större delen av min släkt är medlemmar i sekten "Laestadianism", och jag kan väl påstå att jag inte har någon som helst med kontakt med dom.
Senaste gången jag träffade släkten var då morfar dog för cirka två år sedan, han var så kallad en av "Lappmarkens äldste", och det kom folk från hela världen på hans begravning i och med att han var en högt uppsatt person inom sekten.
Om jag inte minns fel så var det runt 500 personer på den begravningen..
Gissa om vi stod ut bland alla dom människorna?

Utdrag från Wikipedia;
"Kvinnorna bär huvudduk och kjol under gudstjänsten. Kvinnorna brukar ha långt hår uppsatt i någon frisyr och klädseln är inte utmanande. Männen bär inte slips, har kort hår och vanligen inte skägg. Inom rörelsen är det vanligt med avhållsamhet från TV, film, musik, teater, bio, dans och alkohol. Hemmen brukar hållas enkla."

Det finns många inslag i den här sekten som inte alls förstår mig på.
Till exempel det här med att det är förbjudet att använda preventivmedel, varför?
Som ni kanske förstår så är laestadianernas familjer väldigt stora, min mamma har till exempel 12 syskon..




Kommentarer
TurkMalin

Nu är det bekräftat! Tecknen på väggarna..... Visste att det va en sekt..

2010-02-21, 17:05:43
Miki

Hahaha! PSYKFALL!

2010-02-21, 17:07:07 http://mikissurroundings.blogg.se/
Jackie

Har ju alltid sagt att det är något som inte stämmer med dig ;)

2010-02-21, 17:47:14
Linda

Hej hej!

Jag tror att hon tar mellan 700-1000 kr gången.. vet inte hur många gånger det tar innan din bleknar:)



säg till om du vill ha nr till paula.



hälsn Linda

2010-02-21, 18:37:38 http://missclefberg.blogg.se/
Miki

Jackie, inte den där tonen! ;)

2010-02-21, 18:41:41 http://mikissurroundings.blogg.se/
T

Jumalan terve!

2010-02-21, 20:02:49

Kommentera inlägget här:

namn,


mail, (publiceras ej)

blogg,

kommentar,

Trackback