Geldiler, bastılar, vurdular..

Jag skulle verkligen vilja bli grym på att dansa halay, det är coolt!
Förstå att jag varit Turkiet-besatt sedan 2002 och vågade mig upp på dansgolvet för att dansa Halay första gången i våras.
Inte mindre än då jag såg min Gud sjunga live, Engin Nurşani :)
Och sedan är det dröm-häftigt med kolbastı också!
Det är en turkisk dans som har sitt ursprung i området kring svarta havet, närmare bestämt i Trabzon.
Och hur ofta skulle det ske spontant mitt på gatan i Sverige att en grupp människor börja battla i dans?
Det hör typ till vanligheterna i framförallt den staden.

Letade efter en speciell video, men kunde inte hitta den. Här får ni iaf en hum om vad jag menar.



Dansen är från 1930-talet och enligt myten så kom denna dans från polisens nattliga vandringar för att 'städa upp' från fylla och bråk i hamnstaden. Kolbasi betyder slarvigt översatt 'haffad av polisen' och den orginella låt-texten till dansen var "dom kom, dom tog oss, dom slog oss" vilket man uppmärksammar om man studerar koreografin i dansen där det ser ut som om dom slår varandra.
Det är en stor del av Trabzons kultur men har även spridit sig till övriga Turkiet, och det är något som jag verkligen älskar med mitt paradis..
Deras otroligt rika kultur som är motsatsen till vår svenska 'kultur'.

Jag vill/ska åka till svarta havet och besöka Trabzon och dess grannstäder i östa Turkiet, det verkar vara så himla fint där och dessutom är det så långt ifrån turism man kan komma.
Där får man verkligen ta del av det 'riktiga' Turkiet!
(Jaa, Monika jag vet att man kan finna det riktiga Turkiet överallt i Turkiet så länge man umgås med rätt folk ;))
Jag skulle definitivt kunna tänka mig att bosätta mig där för att prova på livet ute på byn!

Turkey for life!









Kommentarer
Elisabet

Jag vill också åka till svarta havet. Ser så himla vackert ut. Och ser att det går bra med turkiskan. Lycka till!!!

Caroline

Det verkar som du har haft roligt där nere iaf. Men du bor inte kvar nu som jag förstår. När du flytta dit, var bodde du då? MVH Caroline

2010-09-22, 20:08:56
Miki

Jag älskar Turkiet med än något annat, jag har bott i både Istanbul och Alanya :)

2010-09-23, 14:08:21 http://mikissurroundings.blogg.se/
Monika

hahaha, måste ju bara kommentera nu! Det riktiga Turkiet är hela landet, inte bara en del! I vissa delar lever man av jorbruk, andra delar av industrin och andra turism. Charmen med detta landet är att man kan hitta så många olika kulturer i ett o samma land!



Kramar till dig!

2010-09-23, 14:19:10
Miki

Det har du iofs helt rätt i Monika. Okej, jag tar tillbaka vad jag skrev och ändrar mening till att jag vill fly delen av Turkiet där turismen är den huvudsakliga inkomstkällan ;)

2010-09-24, 12:52:24 http://mikissurroundings.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

namn,


mail, (publiceras ej)

blogg,

kommentar,

Trackback