Class mates

Jag vet inte om det fungerar så generellt i Turkiets skolsystem, men vi hade i alla fall 15 minuters rast 3 gånger under dom 4 timmarna i skolan, så det gör det nästan till 10 minuter per timme.
Det visade sig att Malin också letade efter en lägenhet och en flat-mate - där stod jag! Vi har bestämt oss att leta tillsammans, så vi fick massor av tips på hemsidor där vi kunde söka och det fanns faktiskt hur mycket som helst.. Det verkar dock lättare att leta separat då det är vanligare med att ett rum uthyres, men vi får helt enkelt ha tålamod. Jag behöver inte längre bo kvar på hotellet, då Malins turkiska vän som jag inte kan komma ihåg namnet på sa att jag kunde flytta in hos henne under tiden vi letade lägehet.
Dröm-folk! Liknar inte svenskar för fem öre, dessa är så hjälpsamma och öppna.

Jag, Malin och Lina bestämde oss för att gå och äta lunch tillsammans med den turkiska tjejen, sedan sätta oss på ett café med våra datorer och leta lägenheter samt plugga. Pluggandet gick kanske inte så bra, utan prioritet 1 var lägenhets-sökande.. Ska leta lite lägenheter ikväll samt göra min läxor, så det blir en lugn kväll.

Kort intruktion av min klass.. Hmm, jag är ju här för att jag älskar allt som har med Türkiye att göra. Lina är här i 6 månader för att leva sambo med sin karl, och passar på att starta dom första två månaderna med språkstudier.
Malin ska plugga i 6 månader och även hon har en turkisk pojkvän.
Sen har vi Charlotte, också svensk som ska plugga i fyra månader och hennes anledning verkade mest vara för skojs skull. Georg/Jorg eller hur hans namn stavas är en tysk författare som stannar i 2 veckor och vill lära sig Turkiska för att det finns så mycket turkar i Tyskland och speciellt där han bor. Katja, även hon tysk vart tillsagd av sin chef att lära sig turkiska, så hon packade ihop sina pinaler och kom till Istanbul för att lyda den ordern..
Sen har vi en dam från Schweiz som jag inte kommer ihåg namnet på, hennes syster är gift med en turkisk man så hon tog två veckors semester för att åka hit och plugga lite turkiska.

Nu sitter jag i alla fall på hotellet, och förhoppningsvis sista eftermiddagen här också. Ska leta efter lite lägenheter och sen börja plugga.. Blir eventuellet en middag eller liknande med Onur ikväll, vi får se om jag känner att jag hinner det. Studierna i första hand, alltid! :)





Kommentarer
Ela

Hej gumman, va kul att du hittat nån som du ev kan bo med. Kul att du hittat vänner också så snabbt =) Inte så kul o vara ensam bra att ha nån att plugga med.



Det där med rasterna kallas för "den akademiska kvarten" de har vi i svedala också hehe 15/timme... =)

Ha det gött du underbara! O jepp plugget i första hand! Kämpa på Pöss

2009-09-01, 21:52:48

Kommentera inlägget här:

namn,


mail, (publiceras ej)

blogg,

kommentar,

Trackback