Bayramınız kutlu olsun!

Jag har haft en superhelg!
Inflyttningsfesten var trevlig, och det var desto trevligare att vakna upp till en städad lägenhet. Tack Malin och Nazz för det!

Här i Turkiet finns det något som heter yemeksepeti vilket är en hemsida som har ett samarbete med ca 90% av alla matställen i Istanbul.
Därifrån klickar du hem allting du vill ha och det blir levererat till din dörr inom 30 minuter - 1 timme. Milkshake från Starbucks, en hamburgare från Burger king, pizzasallad från Pizza Hut samt Oxfilé från någon finare restaurang..
Ungefär så fungerar det för att dra en jämförelse. Den människan som kom på den idéen går jag faktiskt ner på knä för.
Så med andra ord, inte långt efter att jag hade klivit upp så stod maten på vardagsrumsbordet.. :)

Inte långt efter det kom Onur och hämtade mig, vrålhungrig som alltid vid denna tid i och med att Ramadam fastan snart lidit mot sitt slut.
En enormt fin fem-rätters middag på en resturang i Canyon, och jag rörde knappt maten..... Kändes sådär.
Jag försökte förklara innan han beställde att jag var proppmätt, men det var som att prata inför döva öron.
Turkar alltså..

Idag har det var turkiskt Bayram firande, och vilken upplevelse! Det kändes lite som julafton måste jag säga..
Både jag och Malin hade bombarderat Nazz med frågor om alltifrån klädsel till uppförande och traditioner dom har inom Islam/Bayram.
Klädseln var inget problem då Nazz familj inte är så jättereligösa.
En sed dom har är att man kysser äldre personers hand och därefter för handen mot sin panna för att visa respekt, och därefter det sedvanliga turkiska kindpussandet.
Det var lite nervöst i början i och med att det absolut inte är något vi är vana vid i Sverige, men det släppte rätt fort..
Vi fick öva på Nazz föräldrar innan vi begav oss mot släkten vilket reducerade stressen en del.
Seden är även att dom yngre som gör detta får godis eller pengar, och det hade varken jag eller Malin i åtanke men det hade uppenbarligen Nazz pappa som sträckte fram en varsin sedel till oss. :)
Han bidrog alltså till mina skor som jag köpte när vi rymde iväg till köpcentret.. Hoho :)

Efter en lång väntan bar det äntligen av till morföräldrarna och jag vart genast kär i Nazz mormor! Vilken mysig tant, en riktig dröm-mormor! Fika och småprat och därefter smet vi iväg till köpcentret för att kika runt lite i väntan på att den övriga släkten skulle anlända.
Två timmar senare var det dags för middag, och det var också en upplevelse. Man hade inte den blekaste om vad något skulle smaka så det var verkligen spännande att prova på alla delikatesser.
Och ni som känner mig vet att jag kan vara lite petig ibland, men det existerade inte denna afton.

En superhelg kort och gott! Jag känner mig lite mer turkisk nu efter att få ha tagit del i denna högtid. :)

Nu är klockan snart 03:00 turkisk tid och sängen kallar.. Nedan några bilder från helgen.

Glömde helt bort kameran på inflyttnings-tillställningen, några bilder togs iallafall.





Sista Ramadam middagen.



Observera 'non-smoking' skylten i taxi'n. Only in Turkey.



Förmodligen den enda osthyveln i hela Turkiet..



Hemma hos Naz.



Bayramfirande hemma hos Nazz mormor och morfar.
Förmiddagsfikan.. Observera mixen med kaffebröd och grönsaker/dolmar :)



Jag och super-mormor!



En äkta traditionell turkisk Bayram middag!



Merry Christmas?






Kommentarer
Gud vad l att välkomnas in i deras firande. :)

2009-09-21, 12:58:49
annika

jag gillar julpyntet

2009-09-22, 06:39:44
Linnéa

Allt bra? :)

2009-09-22, 07:35:00 http://typlinnea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

namn,


mail, (publiceras ej)

blogg,

kommentar,

Trackback